Učitelka na Základní škole Rudolfov v pondělí zneškodnila žáka, který ji ohrožoval střelnou zbraní. Školy sice v současnosti nemají povinnost připravovat se na nebezpečné situace, zaměstnanci tamní ZŠ však prošli kurzem zaměřeným na situaci s aktivním útočníkem. Ministerstvo školství nicméně v současnosti nemíní bezpečnostní školení nařídit závaznou vyhláškou.
„Na bezpečnost škol neexistuje žádná vymahatelná právní norma,“ sdělil Novinkám Libor Sladký, prezident Asociace bezpečná škola, která nabízí semináře a kurzy mimo jiné zaměřené na situaci ozbrojeného útočníka ve škole.
Některé školy v Česku již po útoku na Filozofické fakultě reagovaly například zavedením vstupních a ochranných systémů či dalších preventivních opatření. Někde učitelé a žáci také podstupují kurzy, které je připraví na mimořádné události.
Všechny tyto aktivity však plynou z iniciativy samotných škol nebo jejich zřizovatelů. Metodická opatření, která ministerstvo školství nabízí, jsou sice plošná, ale pouze doporučující, jak Novinkám potvrdil Patrik Kubas z tiskového oddělení ministerstva.
„Domnívám se, že školy by měly mít povinnost se vzdělávat v oblasti bezpečnosti, podobně jako je tomu například u školení požární ochrany, kde pravidla nastavená jsou,“ myslí si Libor Sladký.
Ministerstvo nedávno aktualizovalo a rozeslalo Minimální standard bezpečnosti, který detailně popisuje, jak zajistit ochranu žáků a personálu škol v případě ohrožení a bezpečnostních incidentů. Závazný předpis však nechystá.
„Každá škola má jiné potřeby a specifika, nedomníváme se proto, že forma závazné vyhlášky by v tomto případě byla optimálním řešením,“ sdělil Kubas.
Školský zákon s tím přitom počítá. „Ministerstvo stanoví vyhláškou opatření k zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví dětí, žáků a studentů při vzdělávání ve školách a školských zařízeních a při činnostech s ním souvisejících,“ stojí v § 29 zákona.
Policisté zasahovali u základní škole v Rudolfově. Autor: Policie ČR
Trénink pomohl
Po útoku na filozofické fakultě je podle Sladkého zájem škol o bezpečnost výrazně vyšší. „Změnilo se také to, jak vnímáme ozbrojeného útočníka, protože čím dál častěji jde o žáky dané školy. Často pracujeme zejména na základních školách, které začínají být v této oblasti horkou půdou,“ varoval Sladký.
Školy se podle Sladkého mohou obecně věnovat primární prevenci a nastavení systémů, které nebezpečí snižují, například budovat zdravé prostředí ve škole a pracovat s dětmi, které to potřebují. Druhou částí je pak nácvik krizové situace a postupů, které mohou lidé uplatnit, pokud k mimořádné situaci dojde.
Ministr školství Mikuláš Bek (STAN) v úterý připustil, že v situaci, která se odehrála v Rudolfově, hrál nácvik svou roli. „Ukazuje se, že učitelé škol prošli určitým tréninkem. To se včera ukázalo. Musíme tomu riziku čelit racionálně a s tím, že nebudeme tyto věci podceňovat. Máme nastavenou úzkou spolupráci mezi kraji a krajskými ředitelstvími. Policie zasahuje velmi profesionálně. Faktem je, že těch veřejně známých incidentů bylo v poslední době několik,“ uvedl.
Přestože policie zatím nemá k dispozici podrobnou zprávu, z předběžných informací podle ministra plyne, že v Rudolfově se všichni zachovali profesionálně. Představitelé ministerstva budou situaci dále řešit s policií a na základě hodnocení by se mohla upravit metodika bezpečnosti ve školách.
Bek v souvislosti poukázal také na útok studenta gymnázia ve Staré Spišské Vsi na Slovensku, při kterém zahynuly dvě ženy.
„Budu telefonicky hovořit se svým slovenským protějškem Tomášem Druckerem (HLAS-SD). Máme s kolegy na Slovensku nastavenu poměrně těsnou spolupráci a chceme znát i jejich postoje, zkušenosti, abychom hledali optimální nastavení standardů bezpečnosti a pomohli v obou zemích situaci uklidnit, abychom tyto excesy dosadili do nějakého kontextu standardů bezpečnosti,“ řekl Bek.
Mnoho škol se v posledních letech vybavuje také technologicky. Jde zejména o systémy, které mají zabránit vniknutí cizích osob. Předejít mohou incidentům podobným tomu, který se odehrál před více než deseti lety ve Žďáře nad Sázavou a stal se osudným studentovi Petru Vejvodovi. V Česku je však stále většina škol nemá.
„Odhadem disponuje takovým systémem asi čtvrtina základních a středních škol a zhruba tři čtvrtiny vysokých škol,“ sdělil Novinkám Jan Orlický, který se zabývá vývojem přístupových systémů do škol ve společnosti IMA.
Přístup k zabezpečení se podle něj významně liší i podle velikosti škol. „Z naší zkušenosti vyplývá, že čím je škola menší, tím menší má motivaci řešit bezpečnost. Často to jde ruku v ruce i s otázkou financí. Velké školy obecně to řeší více,“ dodal.
Autoři: Jiří Mach, Marie Kuželová
Zdroj: https://www.novinky.cz/clanek/domaci-zpravy-jihocesky-kraj-ucitelka-v-rudolfove-dokazala-odzbrojit-zaka-diky-treninku-40505574
—
Asociace bezpečná škola děkuje za příležitost vyjádřit se v médiích. S rostoucím znepokojením sledujeme aktuální dění ve školách, které odhaluje nárůst agrese a násilí ve školním prostředí. Alarmující je zejména zvyšující se počet těchto incidentů na základních školách. Nedávný útok v Rudolfově otevírá řadu závažných otázek, na které je nutné hledat odpovědi a kterým je třeba věnovat pozornost i v budoucnu.